Dit document beschrijft de wijze van toezicht van de Nederlandse Arbeidsinspectie op het gebruik van mobiele apparatuur in gebieden waar explosieve atmosferen kunnen heersen. In principe wordt hierbij de werkwijze gevolgd volgens NTA 7914.
Deze gids geeft een uitgebreide toelichting op de ATEX 114 richtlijn. Versie november 2022. Wijzigingen in november 2022 versie o.a.: Een aantal verwijzingen naar normnummers en/of jaartallen zijn aangepast. Extra toelichting omtrent de ontstekingsanalyse bij elevatoren (249). Extra voorbeelden in de zogenaamde “borderline list” Filterelementen (vallen niet onder ATEX 114). Filterhuis (valt niet onder ATEX … Lees meer
Dit document beschrijft de wijze van toezicht* van de Inspectie SZW op het gebruik van brandbare stoffen in UN-gekeurde verpakkingen, verpakkingen onder het LQ-regime en aanstekers. Wanneer moeten deze als secondaire bron beschouwd worden? (update oktober 2022)
In dit artikel wordt de toepassing van de ISO 14119 nader uitgelegd. Deur- en hekbeveiligingen moeten zodanig worden uitgevoerd dat de mogelijkheid tot overbruggen en sabotage zoveel mogelijk wordt verkleind. In de ISO 14119 wordt dit o.a. nader uitgelegd. Dit artikel behandeld de diverse mogelijkheden en beveiligingen op machines.
De Richtlijn inzake algemene productveiligheid (RAPV) is bedoeld om te waarborgen dat de niet voor voeding bestemde consumentenproducten die in de EU in de handel worden gebracht, veilig zijn. De richtlijn verplicht producenten en distributeurs de bevoegde autoriteit te informeren over waarnemingen en maatregelen betreffende gevaarlijke producten.
This interpretation paper is a revised version, taking into account the new Product Safety Act1 (ProdSG) and the latest findings in risk assessment, of the Interpretation paper of the Federal Ministry of Labour and Social Affairs and the Länder on the subject of “substantial modification to machinery”, published by the Federal Ministry of Labour and Social Affairs on 7 September 2000 – IIIc3-39607-3 – Bundesarbeitsblatt 11/2000 p. 35.
Directive 2006/42/EC is a revised version of the Machinery Directive, the first version of which was adopted in 1989. The new Machinery Directive has been applicable since 29th December 2009. The Directive has the dual aim of harmonising the health and safety requirements applicable to machinery on the basis of a high level of protection of health and safety, while ensuring the free circulation of machinery on the EU market. The revised Machinery Directive does not introduce radical changes compared with the previous versions. It clarifies and consolidates the provisions of the Directive with the aim of improving its practical application.
De CE-scan is de eerste stap in het traject van een CE-markering. Valt uw product niet onder een of meerdere CE-richtlijnen/verordeningen, dan krijgt het product geen CE-markering. Valt het product wel onder een of meerdere CE-richtlijnen/verordeningen, dan moet het product waarschijnlijk een CE-markering krijgen. Sommige producten vallen wel onder CE-richtlijnen/verordeningen, maar krijgen uiteindelijk toch geen CE-markering. Denk bijvoorbeeld aan een niet voltooide machine. Deze valt wel onder de machinerichtlijn, maar krijgt geen CE, omdat de machine nog niet af is. De CE-scan is een eerste globale indicatie. Voor sommige producten is de CE-markering overduidelijk noodzakelijk, andere producten vergen nader onderzoek. Ondersteuning voor schermlezers is ingeschakeld.
Gids voor de machinerichtlijn. Heb je vragen over de machinerichtlijn? Dan is deze gids de eerste ingang voor het antwoord. Per paragraaf wordt de machinerichtlijn uitgelegd.
Deze gids beschrijft de te nemen acties, wanneer een onveilig product op de markt is gebracht. Aan de hand van een risico-analyse kan worden ingeschat welke acties moeten worden ondernomen. In sommige situaties moet het product weer terug worden gehaald. Bron van de gids: Voedsel en Waren Autoriteit.
Deze gids geeft een toelichting op de richtlijn algemene productveiligheid. Onveilige producten worden in het zogenaamde RAPEX systeem wekelijks op de Europese website geplaatst.
Dit is een oude brochure van het Ministerie van Economische zaken over produktenaansprakelijkheid. Ondanks het gedateerde document, staan achter in de brochure een 10-tal waardevolle tips, die ook vandaag de dag nog steeds zeer zinvol zijn.
Dit document bevat zowel de toelichting als ook de werklijst voor de inspectie van ATEX in met name de BRZO (Seveso) bedrijven.
Deze werklijst kan prima worden gebruikt voor de controle van een EVD en dan met name gericht op de organisatie. Gebruik voor een controle van een Explosieveiligheidsdocument ook de standaard checklist, zoals te vinden in de algemene ATEX 153 gids of de checklist op onze website.
This Approved Code of Practice (ACOP) and guidance provide practical advice on how to comply with the Dangerous Substances and Explosive Atmospheres Regulations 2002 (DSEAR). These Regulations require the elimination or reduction of risk of fire and explosion from substances connected with work activities. The ACOP is primarily for an informed and experienced audience such as health and safety professionals. It applies to workplaces that manufacture, store, process or use dangerous substances as defined in this publication.
Deze brochure van de Arbeidsinspectie beschrijft de gevaren van explosies. Wat is er veranderd sinds 1 juli 2003?
Vanaf 1 juli 2003 is voor elke arbeidsplaats die nieuw in gebruik is of wordt genomen, en voor elk deel van een bestaande arbeidsplaats die sindsdien is of wordt gewijzigd, een nieuwe paragraaf in het arbeidsomstandighedenbesluit van toepassing: Paragraaf 2a ‘ explosieve atmosferen’.
Deze paragraaf bestaat uit de artikelen 3.5a tot en met 3.5f. De artikelen zijn de Nederlandse vertaling van de ATEX 153 richtlijn1: ‘Veilig werken in een explosieve atmosfeer’.
This guideline is intended to be a training tool and a resource for workers and employers to safely design, fabricate, construct, operate and maintain small-scale biomass gasification facilities.
The Guideline is applicable with the following constraints:
The maximum scale of the gasification plant was agreed to be about 1 MWe. The reason is that large companies do have normally their safety rules in place;
This means in principle only fixed bed gasifier designs. However, most parts are also valid to other designs and even other thermal conversion processes;
The use of contaminated biomass is beyond the scope of this Guideline.